Fürdők, vulkánok, költők

Hírek , beszámolók, úti cél ajánlók

Feltöltve: 2015-06-11

Celldömölkön – Nyugat-Magyarországot járva – robogott már át velünk autó, vonat, busz, de soha nem tudtuk meg, még csak nem is sejtettük, hogy mi mindenért lenne érdemes itt megállni, és napokat vagy akár egy hetet is eltölteni a városban. Két napon át töprengünk a régi kialudt vulkán kürtőjében, a bazaltorgonák alatt hűsölve, a fürdőben, a sportpályán, a grillteraszon, a templomokban, de még a szomszédos települések gyógyfürdőit járva is, hogyan lehetséges az, hogy mi minderről még csak nem is hallottunk.

Szűz Mária hátizsákból

Pedig Celldömölk, amely egykor Nemesdömölköt, Pórdömölköt, Alsóságot és Izsákfát magába olvasztotta, búcsújáróhely, a vallási turizmus fontos célpontja

A cseh származású Koptik Odó, az 1739-ben kinevezett dömölki apát egy hátizsákban hozott a dömölkieknek egy Szűz Mária szobrot, amelynek sok közbejárás után, a helyeik összefogásával sikerült templomot építeni. A szoborról hamar kiderült, hogy csodatévő, betegségeket gyógyít, bajból menti ki a hozzá fordulókat. A templom tárházában található állandó kiállításon meg lehet tekinteni a gyógyulásért hálából ajándékozott ezüst szemeket, kezeket, lábakat, a megmeneküléseket ábrázoló festményeket. A Mária szobor a Szűz Mária Római Katolikus Kegytemplom szentélyében látható. Koptik Odó sikereit megirigyelte egyik feljebbvalója, és kijárta Mária Teréziánál, hogy a helyére ülhessen, így Koptik Odó, aki olyan sokat tett a városért, a hitért, a gyógyulni vágyókért, elfeledve, zárt intézetben halt meg. Ma viszont Celldömölkön szobra áll, utcát nevezetek el róla, és a helyiek nap mint nap hálával emlegetik a nevét.

Az ördögök építették

A Ság-hegyet és környékét, Kemenesalját egyik legnagyobb hatású, és a maga korában országosan népszerű költőnk, Berzsenyi Dániel már fölrajzolta lelki térképünkre. De hol vannak már azok a régi irodalomórák? Ha most eszembe jutnak a Kemenesalját járva, és elmormolok néhány szenvedélyes verssort, azt mondom magamban: hiszen Berzsenyi vulkanikus költő volt!

A Ság-hegy a Balaton-felvidéki tanúhegyek legnyugatibb tagja. A néphit szerint Lucifer építette ördögeivel. Az ördögök elunták a nehéz munkát, és szétdobálták a sok követ. Sok millió éve a vidéket a Pannon-tenger borította. A mélyén intenzív vulkáni tevékenység zajlott, így jöttek létre tanúhegyeink. A Ság-hegy ötmillió éve még működő vulkán volt. A felszínre törő láva megszilárdult, és mint a páncél, úgy védte a hegyet a romboló természeti erőktől. A Ság eredetileg 291 méter magas volt, de ma már csak 271 méteres, hiszen 1910-ben intenzív bányászat indult. Közel ötven év alatt 17 millió tonna követ termeltek ki, s így megváltoztatták a hegy formáját, magasságát. A bányászat következtében az oda látogatók számára föltárul a hegy gyomra, a kirándulók bejárhatják a vulkán kráterét is. A Ság-hegyet egyedülálló élővilágával 1975-ben védetté nyilvánították, az Őrségi Nemzeti Park része.

VulkánSág

Túránk első állomása a Kemenes Vulkánpark Látogatóközpont, egy meghökkentően vigasztalannak látszó, régi, elhagyatott gyárakat idéző épületben, lőrésszerű ablakokkal, rozsdás vasakkal.

Magyarázat persze több is van: a bányavidék ipari épületeinek egyszerűségét és a kő-láva-füst összjátékát, vagyis a vulkánkitörést idézi meg a látogató számára. Belül javarészt barátságosabb terekbe jutunk, de rozsdásvasból, szürke betondobozokból, meztelen betonfalakból belülre is jut bőven. Ki hitte volna, hogy bárkiben nosztalgiát és egyáltalán, jó érzéseket ébreszthet a vasbeton és a bűzölgő gyár-korszak?

A látogatóközpontban öt szinten, ezer négyzetméteren mindent megtudunk, amit a világ tűzhányóiról tudni lehet.
Még olyan bolygók vulkáni tevékenységébe is betekintünk, amelynek még a nevét sem hallottam soha. Alul úgy indulunk el, ahogyan a magma tör föl a vulkán gyomrából, és haladunk felfelé. A Felfedező teremben mi magunk is indíthatunk vulkánkitörést, sőt be is öltözhetünk vulkanológusnak. A Tűzhányó teremben kőzeteket, ásványokat láthatunk, amelyek a vulkánossághoz kapcsolódnak, s a terem közepén a legismertebb működő európai vulkán, az Etna élethű mását. A Verne kabin a naprendszer távoli bolygóira, holdjaira repít el egy űrhajó szimulátorral, hogy megnézzük a Földtől távol zajló vulkáni tevékenységeket. A Vulkánszimulációs teremben lávafelszínen járhatunk, a Vulkánszínházban a leglátványosabb kitöréseket vetítik le, egy külön terem pedig a Kárpát-medence vulkánjait mutatja be. A kilátóteremből rálátunk az egykori vulkánra, ahová hamarosan ki is sétálunk. Tűz a nap, ahogy ballagunk a hegynek fel, de néha árnyat ad az erdő. Sok a visszavadult cseresznyefa. Vajon a madarak vagy a kirándulók hordják ide a magvakat?

A térformák, kőzetoszlopok, a régi kitörések emlékei gyógyítják a szemet, nyugtatnak. A régi kráterben kirándulógyerekek szaladgálnak, s olykor a madaraktól szimfonikus zenekarok veszik át a szót. A domboldalban a Ság-hegy múzeuma várja a látogatót és egy panzió, amelyet az egykori bánya irodáiból alakítottak ki.

Gyógyvíz és grill lakoma

Délben már a Vulkán Gyógy- és Élményfürdőben , pontosabban a mellette épült hotelben rakjuk le a holminkat A negyven szobás, négycsillagos JUFA Vulkán Fürdő Resort egy osztrák szállodalánc tagja , a hotelhez camping, grillétterem és számos sportpálya kapcsolódik, amely lehetővé teszi, hogy csapatok edzőtáborozzanak itt.

A fürdőben 1600 négyzetméter vízfelület várja a fürdőzőket. Van élménymedence, pancsoló, úszómedence, félig gyógyvizes kültéri-beltéri medence, és hidromasszázsos-buzgáros gyógyvizes medence. A celli vulkán gyógyvíz, amelyet a hatvanas években fedeztek fel, 1250 méterről tör elő, és az OEP által támogatott gyógyászati kezelések alapját adja. A csapatban volt is néhány kolléga, akinek keze-lába-dereka fájt. Én egy estést követően már hetek óta bicegtem, amikor a kiadós szaunázás után beleültem az inkább langyos, mint meleg gyógyvízbe. Javulás már estére is volt, egy hét múltán pedig kutyabajom.

A vacsoránkat a grillteraszon költöttük el, pompás hústálakat faltunk grill zöldségekkel, friss salátával. A végére még fagyi is érkezett meggyes piskótával, meggyragúval, gesztenye mousse-szal.

A reggeli is kedvünkre volt a csodás péksüteményekkel, házi lekvárokkal, házi túrókrémekkel, helyi termelőtől származó sajtokkal, kolbászokkal, tepertővel. Később még két kisebb település, Mesteri és Borgáta fürdőit is megtekintettük. Idilli nyugalom, egyszerűség, kényelem, és kiváló gyógyvizek! Így lehet jellemezni a látottakat.

Utolsó állomásunk Csönge volt. Weöres Sándor szépen felújított, rendben tartott szülői házában jártunk, ahol az ő és felesége, Károlyi Amy dolgozószobája is megtekinthető pompás tárlatvezetéssel.

A parkban a költő bronzszobrát néhány éve ellopták, csak a kezeit hagyták meg, amelyekben tollat tartott, és egy levelet arról, hogy hazatér még. A szobor újra elkészült azóta, és a szülői ház gyakran ad otthont megemlékezéseknek, színház előadásoknak, verses esteknek.